14 princípov Toyota
- 1P: Philosophy: Dlhodobá orientácia
- 2P: Process: Správne fungujúci proces produkuje správne výsledky
- 3P: People and Partners: Rozvojom vašich ľudí a partnerov pridávate podniku hodnotu
- 4P: Problem Solving: Neustále odstraňovanie koreňových príčin problémov je motorom učenia sa organizácie
1P: Dlhodobá orientácia
Princíp č. 1: Manažérske rozhodnutia podporujú dlhodobú filozofiu, hoci aj na úkor krátkodobých finančných cieľov.- Majte zmysel existencie, ktorý je nadradený krátkodobým rozhodnutiam. Orientujte, rozvíjajte a zjednocujte podnik smerom k spoločnému cieľu a zmyslu existencie, ktoré sú väčšie a silnejšie ako zarábanie peňazí. Poznajte svoje miesto v histórii podniku a majte za cieľ dostať podnik na ďalšiu úroveň. Vaša vlastná filozofia, prístup, misia sú základom pre všetky ostatné princípy.
- Vytvárajte hodnotu pre zákazníka, pre spoločnosť a pre ekonomiku. Každú činnosť v podniku posudzujte z hľadiska jej príspevku k vytváraniu hodnoty.
- Buďte zodpovední. Budúcnosť je vo Vašich rukách. Zodpovedajte za svoje činy. Rozvíjajte schopnosti potrebné na vytváranie hodnoty.
2P: Správne fungujúci proces produkuje správne výsledky
Princíp č. 2: Plynulý tok procesu je spôsobom, ako identifikovať problémy.- Neustále zlepšujte a aktualizujte procesy s cieľom vytvárať plynulý tok a pridávať hodnotu. Smerujte k úplnej eliminácii času, kedy sa nepridáva hodnota – času čakania na ďalšie spracovanie.
- Vytvorte tok aby sa informácie a materiál rýchlo posúvali ďalej a aby boli procesy a ľudia vzájomne prepojení. V procese, kde je tok, sa problémy ihneď identifikujú.
- Tok nech je súčasťou podnikovej kultúry. Existencia a poznanie toku je východiskom trvalého zlepšovania a rozvoja ľudí.
- Vášmu zákazníkovi – nasledujúcemu procesu – dodávajte to čo chce, vtedy keď to chce a v množstve, ktoré chce. Dopĺňanie materiálu na základe skutočnej spotreby je základným princípom a východiskom Just-In-Time.
- Minimalizujte objem nedokončených a dokončených zásob. Skladujte len malé objemy jednotlivých výrobkov, ktoré často dopĺňajte podľa toho, čo zákazník zo zásob odobral.
- Radšej rýchlo reagujte na denno-denné zmeny v požiadavkách zákazníkov, ako sa spoliehajte na predpovede a rozvrhy a na IT systémy evidencie zásob.
- Eliminácia strát je len tretina systému štíhlej výroby. Rovnako dôležité sú eliminácia preťažovania strojov a ľudí a eliminácia nerovnomernosti v rozvrhu práce.
- Predchádzajte systému práce „stop – štart“. Eliminujte nápory a smerujte k rovnomernému prideľovaniu objemu práce výrobným a administratívnym procesom a procesom služieb (pracujte podobne ako sa pohybuje korytnačka, nie tak, ako sa pohybuje vyplašený zajac).
- Požiadavky zákazníka na kvalitu sú východiskom pre návrh práce a procesov vytvárania hodnoty.
- Používajte všetky moderné metódy zabezpečovania kvality.
- Používajte technológie, ktoré majú schopnosť odhaľovať problémy a zastaviť sa v prípade ich vzniku. Budujte vizuálne systémy, ktoré tímu signalizujú, že proces alebo stroj potrebujú zásah. Jidoka (stroje s ľudskou inteligenciou) je spôsobom „zabudovania kvality do procesu.“
- Vytvárajte podporné systémy a kultúru organizácie, kde sa promptne riešia problémy a realizujú protiopatrenia.
- Do kultúry organizácie vštepujte filozofiu zastavenia alebo spomalenia toku ak je to potrebné pre zabezpečenie: (1) tvorby hodnoty „správne na prvýkrát“ alebo (2) pre dlhodobé zvýšenie produktivity.
- Pre všetky pracovné činnosti používajte overené, stabilné metódy a postupy ich vykonávania, aby sa zabezpečila predvídateľnosť a opakovateľnosť výstupu procesu a rovnaká doba trvania procesu. To je východiskom pre tok a pull.
- Neustále akumulujte znalosti o procese, zaznamenávajte a štandardizujte najlepší dosiahnutý spôsob vykonávania (best practice). Podporujte tvorivosť v hľadaní spôsobov ako zlepšiť súčasný štandard. Potom vytvorte nový štandard, aby sa nové znalosti rýchlo preniesli k novým pracovníkom.
- Používajte jednoduché vizuálne indikátory aby ľudia mohli ihneď posúdiť, či sú v štandardných podmienkach alebo sa od nich odkláňajú.
- Nepoužívajte PC monitory tam, kde by to mohlo spôsobiť, že operátor nevenuje dostatočnú pozornosť procesu.
- Vytvárajte jednoduché vizuálne systémy priamo v procese s cieľom podporiť tok a pull.
- Všade kde je to možné, aj v prípade dôležitých finančných a investičných rozhodnutí, redukujte rozsah reportov na jeden list papiera.
- Používajte technológie tak, aby podporovali činnosť ľudí, nie aby nahrádzali ľudí. Často je lepšie najprv zabehať proces manuálne a až potom pridať technológiu na podporu procesu.
- Nová technológia je často nespoľahlivá a ťažko štandardizovateľná, čím ohrozuje tok. Odskúšaný proces ktorý funguje, by mal mať prednosť pred neznámou technológiou.
- Skôr ako aplikujete novú technológiu na podporu podnikových procesov, výrobných systémov alebo výrobkov, vykonajte jej overenie a testy.
- Odstráňte alebo upravte technológiu, ktorá je v konflikte s vašou kultúrou alebo ktorá ohrozuje stabilitu, spoľahlivosť, opakovateľnosť a predpovedateľnosť.
- Každopádne však podporujte vašich ľudí, aby zvažovali nové technológie keď hľadajú nové spôsoby vykonávania práce. Bezodkladne implementujte novú technológiu ak bola potvrdená, overená a odskúšaná a ak môže zlepšiť tok procesov.
3P: Rozvojom vašich ľudí a partnerov pridávate podniku hodnotu
Princíp č. 9: Nechajte vyrásť lídrov, ktorí podnik dokonale poznajú, žijú jeho filozofiu a učia ju ostatných.- Usilujte sa o rast lídrov zvnútra, radšej ako ich nakupujte zvonku.
- Práca lídrov nie je len plnenie úloh a vedenie ľudí. Lídri musia byť vzorom a živým príkladom podnikovej filozofie a spôsobu práce.
- Dobrý líder musí poznať detaily každodenných činností a práce aby mohol byť tým najlepším učiteľom podnikovej filozofie.
- Vytvorte silnú, stabilnú podnikovú kultúru, v ktorej platia spoločné princípy a v ktorej hodnoty pretrvávajú po celé roky.
- Vytrénujte výnimočné individuality a tímy pracujúce podľa podnikovej filozofie a dosahujúce výnimočné výsledky. Intenzívne pracujte na neustálom upevňovaní podnikovej kultúry.
- Vytvárajte zmiešané tímy, ktoré riešia zložité problémy a neustále zlepšujú kvalitu a produktivitu, a vylepšujú tok. Skutočné zmocnenie nastáva vtedy, keď ľudia používajú nástroje, ktoré sú v podniku k dispozícii na to, aby ho zlepšili.
- Neustále investujte do rozvoja schopností ľudí spolupracovať v tímoch s cieľom dosiahnuť spoločné ciele. Tímová spolupráca je niečo, čomu sa musí človek naučiť.
- Majte rešpekt k vašim partnerom a dodávateľom a zaobchádzajte s nimi ako by boli rozšírením vášho podniku.
- Vyzývajte vašich externých partnerov k rastu a rozvoju. Dávate im tak najavo, že si ich ceníte. Definujte náročné ciele a pomáhajte im v ich dosiahnutí.
4P: Neustále odstraňovanie koreňových príčin problémov je motorom učenia sa organizácie
Princíp č. 12: Genchi Genbutsu: Osobne spoznajte skutočný stav vecí.- Riešte problémy a zlepšujte procesy osobnou účasťou, spoznaním zdroja problému a overením si jeho podstaty na údajoch a faktoch, namiesto teoretizovania na základe názorov od iných ľudí alebo údajov z IT/IS systémov.
- Rozmýšľajte, konajte a hovorte na základe údajov a faktov, ktoré ste si sami overili.
- Aj najvyššie postavení manažéri by mali ísť a vidieť veci na vlastné oči, aby získali dobré pochopenie skutočnosti.
- Dôsledne spoznajte alternatívy, neskočte na prvú možnosť. Keď sa pre jednu rozhodnete, realizujte ju rýchlo.
- Nemawashi – proces diskusie problémov a možných riešení za účasti všetkých dotknutých, s cieľom získať súhlas ohľadne ďalšieho smerovania. Tento proces hľadania konsenzu, hoci aj je časovo náročný, pomáha rozšíriť portfólio možných riešení. Po prijatí rozhodnutia je pripravená pôda pre rýchlu implementáciu.
- Keď ste stabilizovali proces, aplikujte nástroje trvalého zlepšovania, aby ste zistili koreňové príčiny nedostatkov a aplikovali účinné protiopatrenia.
- Navrhujte procesy tak, aby ich fungovanie nebolo podmienené zásobami. To zabezpečí, že straty času a zdrojov budú viditeľné. Ak sa odhalia straty, začnite proces trvalého zlepšovania zameraný na ich odstránenie.
- Ochraňujte znalosti podniku stabilizovaním personálu, premysleným povyšovaním, a veľmi selektívnym systémom následníctva.
Spracované podľa Jeffrey K. Liker, The Toyota Way: 14 Management Principles from the World’s Greatest Manufacturer, McGraw-Hill, 2004.
Stiahnuť článok
14 princípov Toyota si môžete stiahnuť v pdf súbore tu.