Novinka
Nekonečné zlepšovanie
Riaditeľ spoločnosti, s ktorou dlhodobo spolupracujeme na implementácii Six Sigma a Lean, navštívil závod Toyota v Georgetown, USA.
Jeden z jeho postrehov znel: „Pochopil som skutočný význam a podstatu neustáleho zlepšovania. Je to vlastne nekonečné zlepšovanie.“ A vzápätí pokračoval: „V Toyote akékoľvek zlepšenie je zlepšenie. Neexistuje malé zlepšenie a správny čas na zlepšenie je práve teraz. Problém nie je problém, ale príležitosť na zlepšenie. Každé zlepšenie odhalí nové problémy, teda nové príležitosti na zlepšenie“.
Tieto myšlienky asi najlepšie vystihujú podstatu „nekonečného“ zlepšovania v duchu podnikovej kultúry Toyota. Aj tu manažéri čelia problémom, no bez nekonečného zlepšovania by ich bolo stále viac. A ak by sa neriešili systematicky, tie isté problémy by sa opakovali a ich negatívny dopad by bol väčší.
Systém nekonečného zlepšovania je prirodzene integrovaný do systému riadenia. Ako? Vizuálne signály a riadiace limity poukazujú na odchýlky a abnormálne situácie. Umožňujú včas a rýchlo reagovať: systematicky problém analyzovať, odhaliť jeho pravé príčiny, realizovať opatrenia na odstránenie pravých príčin a zlepšenia štandardizovať. Nový štandard definuje spôsob splnenia požiadaviek na proces alebo operáciu.
Systematické riešenie problémov – odchýlok, chýb a abnormalít – je zdrojom získavania nových znalostí o procese, spôsobom učenia sa prostredníctvom nekonečného zlepšovania. Ak sa tento prístup uplatňuje na všetkých úrovniach riadenia, učí sa celá organizácia.
Stupeň využívania systematického prístupu a nekonečného zlepšovania určuje konkurenčnú schopnosť podniku. To je presne dôvod, prečo sa najlepšie podniky usilujú o ďalší kvalitatívny krok v nekonečnom zlepšovaní a aplikujú nástroje a techniky, ktoré im pomáhajú ešte lepšie riadiť procesy a systematicky riešiť problémy. Six Sigma a Lean sú príkladmi najnovších metód.