Kvalita procesu
Pojem kvalita sa ťažko definuje, pretože je to abstraktný pojem. Požaduje trvalé a dynamické prispôsobovanie výrobkov a služieb, aby spĺňali prípadne predčili očakávanie zákazníka (interného aj externého).
V metodológii Six Sigma sa však kvalita musí merať, aby bolo možné určiť terajšiu kvalitu procesu a stanoviť cieľ kam až je potrebné proces zlepšiť. Na hodnotenie kvality sa používa škála hodnôt sigma. Ak má proces výkonnosť 6 sigma tak proces je na 99,9997% bezchybný, alebo vyjadrené inými slovami, z milióna príležitostí chyba nastane v 3,4 prípadoch. V praxi to znamená, že ak napríklad 500 000 krát zapíname počítač pri 99% úspešnosti sa 5 000 krát nespustí správne, pri úrovni kvality 6 sigma je to menej ako 2 krát.
Úroveň | DPMO | FPY | COPQ |
---|---|---|---|
2 | 308 537 | 69,1% | - |
3 | 66 807 | 93,3% | 25-40% |
4 | 6210 | 99.4% | 15-25% |
5 | 233 | 99.97% | 5-15% |
6 | 3,4 | 99.9997% | <1% |
Spôsobilosť procesu | Počet chýb na milión príležitostí | Výťažnosť na prvýkrát | Náklady na nekvalitu |
Používanie hodnotenia kvality pomocou hodnôt sigma umožňuje:
- Jasne definovať ambiciózny cieľ. Tým, že je zadefinovaná dokonalá kvalita ako konečné reálne číslo dá sa dosiahnuť a môže byť určená ako cieľ. Tento cieľ je tiež veľmi ambiciózny a pri správnej motivácii môže byť hybnou silou celej organizácie.
- Konzistentne hodnotiť. Je možné ho použiť na akýkoľvek proces a umožňuje tým vzájomné hodnotenie všetkých procesov v rámci organizácie a aj organizácií medzi sebou.