ALIGNMENT - systémové vyladění organizace
Kniha Alignment je štvrtou spoločnou knihou Roberta S. Kaplana a Davida P. Nortona, amerických tvorcov manažérskej koncepcie Balanced Scorecard, ktorá znamenala pre oblasť merania a riadenia výkonnosti organizácií skutočne významný predel.
Zdá sa, že nová kniha predstavuje novú úroveň autorskej spolupráce tejto svetoznámej dvojice – je doterajším vyvrcholením ich tvorby. Autori vychádzajú z toho najlepšieho, čo priniesli skúsenosti s praktickými aplikáciami BSC v popredných svetových firmách i v organizáciách verejného sektoru. Na množstve týchto bohato faktograficky i názorne dokumentovaných príkladov a prípadových štúdií sledujú základnú myšlienku knihy: ako formou vhodne integrovaného riadenia jednotlivých organizačných súčastí dosiahnuť vyššiu finálnu hodnotu výstupov organizácie ako celku než pri obvyklom samostatnom riadení jednotlivých jednotiek.
Toto strategické „vylaďovanie“ má niekoľko dimenzií a sú do nej zahrnuté nielen podnikateľské jednotky (líniové útvary), ale aj podporné (štábne) útvary celoorganizačnej úrovne a prevádzkových jednotiek, kľúčoví partneri (a to nielen v dodávateľských reťazcoch, ale aj kľúčoví zákazníci) a čo je dôležité, tiež celoorganizačné ústredie (vrcholové vedenie) a správne orgány, a to s jediným cieľom – vytvárať nové synergie a uvoľňovať dosiaľ nerealizovaný hodnotový potenciál. Výsledkom je nielen vyššia spokojnosť zákazníkov, ale aj vyššie finančné prínosy pre organizáciu.
Kaplanova a Nortonova inovácia integračného prístupu, podľa ktorej má koordinované riadenie celku predpoklady byť účinnejšie než diferencované riadenie jeho jednotlivých častí, spočíva v prepracovaní a využití rozkladu cieľov strategického riadenia do jednotlivých perspektív BSC (finančnej, zákazníckej, procesnej, rastovej a vzdelávacej). Prostredníctvom centrálne zaistenej koordinácie (vo veľkých organizáciách by to podľa autorov mal byť zvláštny útvar pre riadenie stratégie) a indikatívneho plánovania jednotlivých organizačných útvarov, popr. ďalších zúčastnených externých partnerov, je potom vytváraný dodatočný synergický efekt vzájomne koordinovanej spolupráce.
Napriek tomu, že základná systémová koncepcia „systém je viac než súčet jeho častí“, popr. že „časovo a priestorovo koordinované fungovanie celku dosahuje vyšší efekt než izolované autonómne správanie jednotlivých organizačných jednotiek“, je v princípe jednoduchá, neplatí to v momente kedy sa má rozpracovať do techník vhodnej realizácie týchto princípov. Autorom knihy Alignment – systémové vyladenie organizácie sa to však v novej spoločnej knihe podarilo; po prvých dvoch všeobecnejších kapitolách v knihe podrobne, veľmi názorne a v súvislostiach vysvetľujú obsah a postupy „alignmentu“, systémového vylaďovania všetkých organizačných jednotiek aj ďalších „záujmových zložiek“ so stratégiou organizácie.
Kniha sa opiera ako o pevný teoretický základ, a tiež o bohaté praktické skúsenosti, ktorými bol tento teoretický základ s úspechom preverený v mnohých svetových podnikoch, ale aj neziskových organizáciách a organizáciách verejnej správy. Prvé odborné ohlasy na knihu, ktorá formuluje základy „novej vedy o riadení stratégie“, sú veľmi pozitívne, takže sa dá predpokladať, že kniha vzbudí zaslúženú pozornosť tiež u slovenských manažérov v podnikovej praxi aj vo verejnom sektore, pracovníkov poradenských firiem, pedagógov i študentov manažérskych a ekonomických odborov.