To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku
Nová kniha Petera F. Druckera To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku je reprezentatívnym výberom z autorovej viac než šesťdesiatročnej myšlienkovej tvorby a publikačnej činnosti v obore managementu. Jej dvadsaťšesť kapitol na tému management v organizáciách, jedinec a management, management v súčasnej spoločnosti, zhrňuje základné východiská a princípy managementu, jeho problémy, úlohy a príležitosti. Poskytuje tak manažérom, vedúcim predstaviteľom organizácií všetkých typov a ďalším odborným pracovníkom spoľahlivý nástroj, ako čeliť zajtrajším nárokom ekonomického a spoločenského vývoja. Menej skúsenému čitateľovi môže toto Druckerovo „ohliadnutie sa do budúcnosti“ poslúžiť ako ideálny úvod do štúdia managementu aj do prípadného ďalšieho hlbšieho a podrobnejšieho štúdia celého jeho diela.
Peter F. Drucker je dnes všeobecne a právom považovaný za človeka, ktorý ako prvý systematicky vymedzil a popísal miesto a funkcie managementu v modernej inštitucionálnej spoločnosti a zreteľne vyjadril aj jeho potrebné vývojové premeny. Ako prvý upozornil na skutočnosť, že sa nachádzame na prahu „spoločnosti znalostí“, v ktorej budeme musieť od základov transformovať zameranie svojich pracovných činností a spôsoby, ktorými sú organizované. Práve v tejto súvislosti a v tomto zmysle Drucker hovorí o postkapitalistickej spoločnosti – o spoločnosti, v ktorej kľúčovým ekonomickým zdrojom prestáva byť kapitál a stávajú sa ním produktívne aplikované znalosti.
Veľmi často býva citovaná Druckerova definícia podniku, resp. toho, čo by mal podnik robiť, čo je jeho najvlastnejším účelom: „Účelom existencie podniku je vytvárať zákazníkov.“ Áno, jeho prvoradými úlohami tak sú inovácie a marketing. A práve týmto témam – zdrojom inovačných aktivít, podnecovaniu podnikateľského ducha a trhovej orientácie v organizáciách, nachádzaniu optimálnej rovnováhy medzi tvorivou inovatívnosťou a potrebou racionálnej organizovanosti podnikových činností venuje Druckerova kniha pozornosť. „Najvýznamnejšou príčinou krachu nových podnikateľských projektov býva ich nekompetentné riadenie“, hovorí Drucker.
Kniha To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku samozrejme pripomína aj niektoré ďalšie, už známe Druckerove princípy podnikového managementu (napr. význam štruktúry, bytostnú potrebu podnecovať rôznosť názorov vo vrcholovom vedení podniku) a hodnoty (zamestnávatelia či šéfovia musia skôr viesť než riadiť, predmetom sústredeného záujmu musí byť predovšetkým pracovné úlohy, nie ľudia, ktorí ich organizujú, a pod.).
Nová Druckerova kniha dokumentuje, že Peter Drucker bol tiež prvým mysliteľom dvadsiateho storočia, ktorý si uvedomil, že podnikový management a management neziskových organizácií majú mnoho spoločného a že oba typy organizácií sú pre zdravý rozvoj každej spoločnosti rovnako dôležité. Taktiež pochopil, že výkon manažérskej profesie má aj svoju sociálnu funkciu a že sociálnu funkciu a zodpovednosť majú aj podniky.
Čo sa nedá prehliadnuť pri čítaní Druckerových textov je obrovský vplyv, ktorým Peter F. Drucker pôsobil a pôsobí na iných autorov a ich pojednanie o managemente – či už ho citujú alebo nie, či už sa k nemu obdivne hlásia či nie, či už mu vyslovujú či nevyslovujú poďakovanie za myšlienkovú inšpiráciu. Často sú proste len zhrnutím alebo rozpracovaním Druckerových základných koncepcií alebo – ako to vyjadril Theodor Levitt – „len poznámkami pod čiarou k tomu, čo napísal Drucker“.
Po tomto „výťahu z Druckera“, ktorý ale pôsobí celistvým dojmom, by mal siahnuť každý, kto sa vážne zaoberá managementom, a to či už podnikovým, alebo aj managementom neziskových organizácií, každý, kto má vážny záujem o sebariadenie, osobný rast a rozvoj, či už pôsobí ako manažér alebo je odborníkom inej vysoko kvalifikovanej profesie. Zatiaľ čo pre zasvätených znalcov Druckerovho diela a skúsených praktikov bude užitočným „opakovaním“, menej oboznámeným čitateľom poskytne výborný úvod ako do managementu, tak aj do ďalšieho štúdia Druckerovho diela.